תחרות חופשית? לא בענף הגז

צפה בנושא הקודם צפה בנושא הבא Go down

תחרות חופשית? לא בענף הגז

הודעה  אורית on Tue Jan 22, 2013 7:46 pm

בס"ד

תחרות חופשית? לא בענף הגז
הרפורמה במשק הגז הושלמה לפני כחצי שנה ■ ואולם מדו"ח ארגון אמון הציבור עולה כי יש עוד מגוון בעיות שלא טופלו במסגרת הרפורמה ■ חיובים לא מוצדקים, שירות לקוחות בעייתי וניתוקים לא מוסברים הם רק חלק מהבעיות
הכתבה מאתר themarker.com
07:07
03.08.2009
מאת: רינה רוזנברג
הוסף תגובה


>> כבר לפני שנה וחצי הבין משרד התשתיות, אז בראשות השר בנימין בן אליעזר, שענף הגז בישראל זקוק לשינויים מהותיים שיובילו לתחרות בתחום וישחררו ללא בעיות את הלקוח מכבלי ספקית הגז שבה הוא מנוי.

אחד הפרמטרים המשמעותיים ביותר ברפורמה נגעו לעניין צוברי הגז. מתברר שבמקרים רבים דיירי בניין בעלי צובר גז שביקשו לעבור מספק אחד לאחר, זכו לתשובה שאם הם יעברו תאלץ החברה לעקור את הצובר מהאדמה ויגרם נזק אסתטי חמור לסביבת המגורים. תופעה זו הובילה את משרד התשתיות להשלים לפני כחצי שנה את השלב הסופי ברפורמה במשק הגז. התקנה החדשה מחייבת את ספק הגז שלקוח שלו החליט לוותר על שירותיו, למכור את הצובר לספק הגז הנכנס לפי מחיר קבוע המופיע בצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים.

בנוסף, קבעה הרפורמה כי לאחר שהצרכן מודיע לספק הגז שלו כי הוא מעונין לסיים את ההתקשרות עמו, אסור לאותו ספק להתקשר עם הצרכן ולהציע לו הטבות כלשהן. במשך חצי שנה מיום סיום החוזה.

תופעה נוספת שעליה התלוננו לקוחות רבים, שתוקנה ברפורמה, אסרה על ספקי הגז לסרב באופן בלתי סביר להעניק שירות הספקת גז ללקוח כלשהו. עוד קובעת הרפורמה כי חברת הגז תספק גז רק לצרכן שיש לה עמו חוזה בכתב, והיא מחויבת לערוך פוליסת ביטוח כדי לכסות על כל אירוע שעלול להתרחש.

אף שהרפורמה עסקה במגוון רחב של בעיות, הרי שמדו"ח ארגון אמון הציבור עולה כי קיימות בעיות חמורות בענף הגז הביתי, המסבים נזקים לציבור שלא באו לידי ביטוי ברפורמה. הנה העיקריים שבהם:

חיובים לא מוצדקים

דפוס הליקוי העיקרי שעולה מהדו"ח מתייחס לחיובים לא מוצדקים (40% מהתלונות). דפוס זה מתייחס לתלונות בגין אספקת בלוני גז מלאים חלקית, העלאת תעריפים ללא יידוע הצרכן, חיובים בלתי מובנים בחשבונות וחיוב על צריכה מוגדלת כשבפועל הצריכה לא השתנתה.

בנוסף, מלינים הצרכנים על אפליה במחירי גז וכי מחיר בלוני גז משתנה מאיזור גיאוגרפי אחד לאחר על אף שמדובר בצרכנים בעלי הרגלי צריכה דומים. לטענת רבים, חברת הגז מציעה מחירים אטרקטיוויים ללקוחות חברות מתחרות בעוד שלקוחותיה הוותיקים משלמים מחיר גבוה יותר.

בעיות אלה לא טופלו ברפורמה ביעילות וגם כיום יכולה חברה לעלות את מחירי הגז ואת התשלום הקבוע כאוות נפשה במהלך תקופת ההתקשרות עם הצרכן. גם התופעה של פער קיצוני בין המחיר הנמוך המוצע ללקוחות חדשים למחירים הגבוהים הנגבים מלקוחות ותיקים לא השתנתה.

ארגון אמון הציבור מציע להחיל על כל הענף חובת פרסום מחירים שתייצר אפשרות השוואה בקרב הצרכנים ותמריץ את התחרות בענף.

חיוב שלא לצורך על בדיקות שוטפות

על פי תקן, חברות הגז מחויבות לבצע בדיקה שוטפת ללא תשלום אחת לחמש שנים, או אחת לשנה במקרה שבמקום משתמשים בגז להסקה או לחימום מים. בשני המקרים את הבדיקות התקופתיות חובה על החברה לבצע ללא תשלום. 23% מהתלונות בענף זה שהתקבלו בארגון אמון הציבור נגעו לטענות כי החברות גובות תשלום עבור התיקונים, ומתנות בכך את המשך אספקת הגז, מבלי שהחברה נושאת בעלות כלשהי מצדה.

שירות לקוחות בעייתי

דפוס ליקוי מרכזי נוסף (20% מהתלונות) העולה מהדו"ח מתייחס לשירות לקוחות בעייתי. צרכנים מלינים על המתנות טלפוניות ממושכת במחלקת שירות לקוחות. בנוסף, טוענים הלקוחות כי גם כאשר מפנים את תשומת הלב של מחלקת שירות הלקוחות לטעות החלה בחשבון - הטעות לא מתוקנת.

ניתוקים לא מוסברים

צרכנים רבים (7.3% מהתלונות) מלינים על תופעה נפוצה של ניתוק אספקת גז ללא כל התראה. במרבית המקרים הטענה היא כי אספקת הגז נותקה בלי ליידע כי קיימים אי סדרים במערכת הגז. מהתלונות עולה כי לעתים החברה מבצעת את הבדיקות התקופתיות המוטלות עליה באיחור ופועלת לניתוק הגז באופן מיידי עם גילוי הדבר, או לחילופין לא מתאמת מראש ביקור הטכנאי לביצוע הבדיקות, וכשהלקוח מסרב לביקור באותו רגע הטכנאי מנתק את אספקת הגז.

ממשרד התשתיות הלאומיות נמסר בתגובה: "מונתה ועדה לבדיקת רווחיות חברות הגז ובחינת הצורך בהחזרת מחירי הגז לפיקוח והוועדה אמורה להגיש לשר את ממצאיה, הן לגבי רווחיות חברות הגז והן לגבי החזרת תעריפי גפ"מ לפיקוח וקביעת גובה התעריפים. "טענת ארגון אמון הציבור, לפיה חברות הגז 'אינן נושאות בעלויות השירותים הנילוויים', אינה מדויקת. רשימת השירותים הנלווים הכלולים במחיר הגז מפורסמת באתר האינטרנט של משרד התשתיות הלאומיות.

"המשרד מפעיל יחידה לפניות ותלונות ציבור אליה צרכני הגז יכולים לפנות ולהגיש תלונה על אי קיום הוראות הבטיחות. התלונות נבדקות על ידי אגף האכיפה של המשרד ואם מתגלות חריגות מדרישות הבטיחות. מתחילה חקירה. לראייה, ב-2008 חלה עלייה חדה של 87% בגין תיקי חקירה שנפתחו כנגד ספקי גז וכן עלייה של 68% בקנסות שהוטלו על ספקי גז בגין עבירות גז".

***

מהשוואת מחירים אקראית שערך TheMarker בין שלוש ספקיות הגז הגדולות בתל אביב ובירושלים עולה כי במכלים של 12 ק"ג הציעה פזגז את המחירים הגבוהים ביותר ואילו במכלים של 48 ק"ג הציעה סופרגז את המחירים הגבוהים ביותר.

בעבור מי שמשתמש בצוברי גז מחיר דמי השימוש הקבועים לצובר גז מרכזי הם 30-35 שקל לחודשיים, פרמטר המייקר משמעותית את חשבון הגז החודשי לעומת שימוש במכלי גז. עם זאת, ככל שרמת הצריכה בצובר מרכזי עולה כך מחיר המ"ק יורד, ולכן במשקי בית בהם הצריכה גבוהה עדיף השימוש בצובר גז מרכזי.


אורית

מספר הודעות : 35
Join date : 20.01.13

צפה בפרופיל המשתמש

חזרה למעלה Go down

צפה בנושא הקודם צפה בנושא הבא חזרה למעלה


 
Permissions in this forum:
אתה לא יכול להגיב לנושאים בפורום זה