המרי עובד, והצרכנים נותנים גז

צפה בנושא הקודם צפה בנושא הבא Go down

המרי עובד, והצרכנים נותנים גז

הודעה  אורית on Mon Jan 21, 2013 10:07 pm

בס"ד

הכתבה מאתר .ynet.co.il

המרי עובד, והצרכנים נותנים גז

מרד צרכני הגז שהוכרז בשבוע שעבר הביא לגל של פניות לחברות הגז הגדולות בדרישה להורדת מחירים. מי מפקח על המחירים, למה החברות גובות דמי שימוש ואיך תוכלו להוזיל את חשבון הגז שלכם

יהודית יהב
פורסם: 23.03.05, 07:35


בשבוע שעבר הוכרז מרד צרכנים נגד דמי השימוש והמחירים הגבוהים שגובות חברות הגז. המהלך הזה העלה שוב לסדר היום הציבורי את נושא תשלומי הגז, ויעידו על כך אלפי הפניות שנעשו למארגני המרד מאז שהוכרז עליו.



גם מדור זה מוצף כל השנים בפניות של צרכנים בנושא הגז. לא מכבר פנה אלינו א"ב מראשון לציון. צרכן חרוץ זה חישב את שיעור ההעלאה של דמי השימוש
שגבתה ממנו סופרגז, ומצא כי בעשר השנים האחרונות, מאז הוכנס לשימוש המכשיר לעשיית רווחים שנקרא דמי שימוש, כהגדרתו, חלה עלייה של 152% בדמי השימוש בעוד שמדד המחירים לצרכן עלה בתקופה זו בכ-40% בלבד.



ביוני 1995 דמי השימוש היו 11.70 שקל לחודשיים )כולל מעמ( ואילו היום הם 29.48 שקל לחודשיים. לפי חישוביו, בעשור האחרון הוא שילם כ-1,000 שקל דמי שימוש לחברה המספקת לו גז, בלי כל קשר לתשלום עבור הגז עצמו.


תלונות רבות זורמות בנושא זה גם על החברות האחרות. אחד הצרכנים התלונן על כך שלפתע פתאום החלו לגבות ממנו דמי שימוש ללא כל מתן הסבר או קבלת הסכמה מצידו. צרכן אחר, המחובר לגז מרכזי, שואל מדוע הוא מופלה לרעה לעומת שכנו בעל הבלונים, שמשלם הרבה פחות וגם פטור מדמי שימוש.


יוזם המרד, אבינעם מגן, אומר שכל מה שצריך הוא לפנות לחברת הגז ולהודיע על ניתוק - והמחיר יירד. לדבריו, בסניף סופרגז בטבריה מעניקים 25% הנחה לכל אחד שיגיע לסניף עם הודעת המרד.



מגן מדווח על מקרים של התנהגות בריונית מצד החברות הגדולות כדי לסכל את הניתוק, על חברות המסרבות למסור את רשימת הלקוחות המחוברים אליהן כדי שניתן יהיה להחתימם על טפסי התנתקות ואפילו על כאלה שמסרבות לספק ללקוח את חוזה ההתקשרות לפני החתימה.


הרפורמה במשק הגז נכנסה לתוקף ב-1989 במטרה לפתוח את ענף הגז לתחרות. מאז קמו כ-20 ספקי גז ביתי, המציעים מחירים נמוכים יותר מחברות הגז הוותיקות פזגז, סופרגז ואמישראגז. הטענה היא, שהחברות הגדולות (בינתיים הצטרפה אליהן דורגז) מסכלות כל ניסיון של תחרות הוגנת.


אחת הטענות היא, שהחברות הגדולות מתאמות מחירים, כך שלא תהיה סיבה לעבור מחברה אחת לאחרת. טענה נוספת: כאשר מבקשים הצרכנים להתחבר לחברה קטנה יותר - מפעילה הספקית לחצים בשיטה של סיכול ממוקד הן שולחות גדוד של שתדלנים, שישפיעו על הדיירים שלא להתנתק, ומציעים הצעות מחיר נמוכות יותר מהמתחרים ולעתים גם מתנות, אומר מגן.


לכאורה, תחרות כזו יכולה רק להועיל לצרכן, שכן המחירים יורדים. זהו, שלא, אומר יורם טמיר, מנהל חברת הגז הקטנה ש.א.מ. כדי להחזיק את הצרכן החברות מציעות הצעות בלתי הגיוניות כמו אספקת גז חינם לשנה, החלפת ברזים בכל הדירות ואפילו מתן כסף לוועד הבית. אבל אחרי מספר חודשים הן מעלות שוב המחיר בהדרגה, כך שהצרכן נכנס שוב למלכוד.


גיל קיסין מחברת גז-גל שרון מוסיף כי המאמץ המרוכז שעושות החברות הגדולות לחסל את הקטנות יביא להרס הענף כולו על חשבון הצרכן: הורדת המחירים שלהן מדומה, כי ברגע שיצליחו לחסל אותנו הן שוב יישארו לבדן ויגבו מחירים כאוות נפשן.


בימים אלה נדון כתב אישום חמור, שהגיש הממונה על ההגבלים העסקיים נגד ארבע חברות הגז הגדולות )המכונה קרטל הגז(, לפיו החברות חילקו ביניהן את שוק הגז ותיאמו מחירים. כמו כן הוגשה תביעה ייצוגית של מיליארד שקל, בטענה שהחברות הטעו את הצרכנים וגרמו לעליית מחירים מלאכותית. החברות כופרות באישומים, אך כל עוד תביעות אלה מתבררות ממשיכים הצרכנים לשלם את הנדרש מהם ללא ערעור.


מה קורה בשטח? המחירים שמציעות החברות הקטנות (שהצליחו עד היום לכסות רק 10% משוק הגז הביתי) נמוכה בהרבה מאלה של החברות הגדולות לא רק בדמי השימוש, אלא גם בתעריפי הגז עצמו.


גם המחירים של החברות הגדולות הם בגדר המלצות בלבד. כאשר מאיימים הדיירים במעבר לחברה אחרת - מורידה הספקית את המחיר זה (יש בידינו העתקי הצעות מפתות שנשלחו לדיירים שביקשו להתנתק), או שהיא מערימה קשיים כך שאי אפשר בכלל להתנתק.


עם זאת, כדאי מאוד לקרוא את האותיות הקטנות בהסכם החדש. מתברר שחברות הגז מסגלות לעצמן הרגלים של חברות סלולריות, והן מודיעות על תקופת התקשרות מוגבלת, שבמהלכה אי אפשר לעבור לחברה אחרת ובסיומה יעלו לפתע המחירים.


במשרד התשתיות הלאומיות אומרים שמחירי הגז הביתי מפוקחים אך אין פיקוח על דמי השימוש: איננו רשאים להתערב בשוק של תחרות חופשית. למיטב ידיעתנו, קיים פער של ממש במחירי חברות הגז השונות, ולעתים קיים פער בין צרכן למשנהו באותה חברה.


זו בדיוק הבעיה. כיצד יידע הצרכן שבאפשרותו להוזיל את המחיר? מדוע רק מי שפונה לחברה ומאיים בניתוק מצליח לקבל מחיר נמוך יותר? כיצד יבחין הצרכן שהמחיר עלה כאשר החברה אינה דואגת ליידע אותו על כך? ועד לאן יעלו דמי השימוש ולמה? תשובות, לצערנו, אין. אולי מרד הצרכנים יחייב את החברות הגדולות לשנות את מנהגיהן, או לפחות לנהוג בשקיפות גדולה יותר.


חברות הגז מנמקות את גביית דמי השימוש בשירותים הנוספים שהם נותנים לצרכן.


פזגז: דמי השימוש משמשים למימון עלויות האחזקה של התשתיות הקבועות וכיסוי להוצאות. הם נקבעים על ידי כל סוכן גז בנפרד, כתוצאה מהיקף השימוש בגז באיזור וברמת התחרות. פזגז רק מציעה מחיר מומלץ.


דורגז: צרכני הגז מקבלים מלבד הגז עצמו גם שירותי מנהלה, תשתית ותחזוקה, שאינם תלויים בהיקפי צריכת הגז. שירותים אלה מחייבים אחזקת מערכי תמיכה ושירות של אנשי מקצוע, קשר זמין עם הלקוח באופן שוטף ורציף וטיפול בבעיות. גם חברת בזק וחברת החשמל גובות דמי שימוש למטרות אלה.


אמישראגז: דמי השימוש עולים מדי פעם לפי עלויות ההוצאות והם נגבים תמורת השירותים המפורטים באמנת הגז.


סופרגז סירבה להגיב עד שבית המשפט יחליט בדבר התביעה הייצוגית שהוגשה בנושא.


תשובות אלה מעלות את השאלה כיצד ייתכן, שרק צרכנים שמחוברים לגז מרכזי משלמים דמי שימוש, בעוד צרכני גז בבלונים אינם משלמים סכומים קבועים? הרי גם הם מקבלים תשתית, הובלה, שירות ובדיקות בטיחות.


גם לכך יש לפזגז תשובה: מערכת אספקת גז בצובר נחשבת יקרה יותר מאספקת גז בבלונים בשל ההשקעה העצומה בתשתית הכרוכה בהטמנת הצוברים ובהקמת הצנרת. מדובר בהשקעה של עשרת אלפים דולר לבניין ודמי השימוש הקבועים יש בהם כדי לכסות על עלויות המערכת בתקופת החזר של 10 שנים לפחות.


כל מה שנותר עכשיו הוא להמתין ולראות, האם יבטלו פזגז וחברותיה את דמי השימוש הקבועים בתום 10 שנים של גבייה, שהרי ההוצאות כבר כוסו.


אורית

מספר הודעות : 35
Join date : 20.01.13

צפה בפרופיל המשתמש

חזרה למעלה Go down

צפה בנושא הקודם צפה בנושא הבא חזרה למעלה


 
Permissions in this forum:
אתה לא יכול להגיב לנושאים בפורום זה